Deze presentatie is bedoeld voor een breder publiek en heeft als doel de concepten van scenarioplanning te introduceren via een stapsgewijze aanpak en aansprekende voorbeelden.
De presentatie van 30 tot 60 minuten is zoveel mogelijk interactief. Na een korte introductie krijgen de aanwezigen actuele informatie over de nieuwste trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op de organisatie, zoals maatschappelijke, geopolitieke, technologische, klimaatgerelateerde en macro-economische aspecten. Deze inzichten benadrukken het belang van het effectief omgaan met onzekerheden.
Vervolgens wordt uitgelegd hoe scenarioplanning als waardevol instrument kan dienen om hiermee om te gaan. Er wordt een vijfstappenbenadering voor scenarioplanning geïntroduceerd, waarna er voorbeelden gericht op de korte en lange termijn worden belicht. Tot slot wordt de presentatie afgesloten met een praktisch, stapsgewijs overzicht dat de deelnemers kunnen gebruiken als referentie
Dit is een interactieve conversatie van ca 1,5 uur met de leiding van een organisatie. Aan de hand van een aantal slides kunnen de algemene concepten van scenarioplanning worden besproken via een stapsgewijze aanpak en aansprekende voorbeelden.
De conversatie is zoveel mogelijk interactief en organisatiespecifiek. Hierbij kan een overzicht gegeven worden van relevante trends en ontwikkelingen die impact hebben op de toekomst van de organisatie, zoals maatschappelijke, geopolitieke, technologische, klimaatgerelateerde en macro-economische aspecten. Deze inzichten benadrukken het belang van het effectief omgaan met onzekerheden.
Vervolgens kan worden aangegeven hoe scenarioplanning als waardevol instrument kan dienen om hiermee om te gaan. Naar behoefte kan dieper ingegaan worden op een vijfstappenbenadering voor scenarioplanning en op specifieke strategische vragen aan de hand van externe ontwikkelingen.
Scenarioplanning kan organisaties helpen zich praktisch voor te bereiden op een onzekere toekomst. Deze workshop duikt dieper in het scenarioplanningsproces, waardoor deelnemers de concepten volledig kunnen begrijpen en toepassen aan de hand van een concrete business case.
De workshop beslaat in de regel een ochtend- en middagdeel. Na een uitgebreide introductie tot het concept van scenarioplanning worden de belangrijkste trends en ontwikkelingen in kaart gebracht die van invloed zijn op het verdienmodel van de organisatie. Op basis hiervan worden de relevante toekomstscenario’s gecreëerd die vervolgens door de deelnemers worden beoordeeld op waarschijnlijkheid en potentiële impact op het verdienmodel van de organisatie.
Op basis van de uitkomst van de scenarioanalyse zullen de deelnemers de belangrijkste prioriteiten en initiatieven bepalen die eventueel in het strategische plan van de organisatie kunnen worden opgenomen.
Naast de presentatie of het strategisch gesprek en de in-house workshop kan ook onafhankelijk strategisch advies op maat worden aangeboden. Dit omvat het faciliteren van een interne strategie- of bedrijfsontwikkelingssessie met de leiding van de organisatie.
Mijn rol is om externe perspectieven en begeleiding te bieden om het discussie- en besluitvormingsproces te verrijken.